Miten Pähkinänsärkijä syntyi

Pähkinänsärkijä syntyi halusta yhdistää kaksi kaunista, esteettistä, vaativaa lajia yhteen.

Rytmisen voimistelun valmentajat  ja baletin ammattilaiset halusivat tarjota harrastajille erilaisia esiintymisen kokemuksia, uudenlaisen tavan ilmentää ja tuoda esille taitoa antamalla luovuudelle tilaa sadun kerronnan keinoin. Voimistelu voi olla paljon muutakin kuin saleilla harjoittelua ja kilpailemista tai leireillä käymistä –  Suomalainen Voimisteluseura haluaa antaa harrastajilleen elämyksiä ja mahdollisuuksia kehittää ei vain voimistelullisia taitoja vaan myös ilmaisua ja luovuutta.

(kuva: Mirka Kleemola)

Pähkinänsärkijä on esitetty ensimmäistä kertaa marraskuussa 2008 Töölön Kisahallin urheiluareenalla. Silloin ennätysmäärä katsojia seurasi huippu-urheilun ja taiteen sulautumista yhdeksi kokonaisuudeksi. Suomen Kansallisbaletin balettitanssija Anandah Konosen johdolla oli luotu jotain aivan uutta seurassamme - mahdollisuus toteuttaa kilpailuelämän rinnalla omia esiintymispyrkimyksiä suurella näyttämöllä.

Tämän teoksen kautta myös käynnistyi Kolmas Polku - niminen ohjelma, jonka puitteissa estradiryhmien nuoret ja lapset pääsevät itse vaikuttamaan rooliensa muokkautumiseen ja oppivat samalla paljon uusia asioita ammattilaisilta projektin edetessä. Hankkeemme sai myös tukirahaa Nuorelta Suomelta.

Tämä projekti myös todisti, miten voimistelu ja baletti täydentävät toisiaan niiden parhaiden puolten yhdistyessä.

Projekti on saanut jatkoa marraskuussa 2009 siirtyessään kauniiseen ja tunnelmalliseen Aleksanterin teatteriin. Täydessä salissa katsojat seurasivat Suomen rytmisen voimistelun huippuja - Marleena Saresvirtaa ja Silja Ahosta - sadan muun esiintyjän rinnalla puhaltamassa uutta elämää ikuiseen satuun. Teatteri on antanut sadulle hienostuneen silauksen ja vienyt sen uudelle tasolle.

Baletin ammattilaisen Anandah Konosen johdolla Pähkinänsärkijän tarina herää jälleen henkiin tiistaina 14. joulukuuta Espoon Kultturikeskuksen Louhisalissa – Tervetuloa!